اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

آلودگی هوای تهرانچهار دانشگاه بزرگ در جهت کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی طرحی مشترک را پیگیر شده اند که اکنون این طرح در بلاتکلیفی است.

فتح الله امی استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با وجود اعلام آمادگی از سوی ۴ دانشگاه علم و صنعت، علامه، تهران و تربیت مدرس جهت کاهش و رفع آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی تنها توانسته ایم در یک دوره این طرح را اجرایی کنیم که این دوره  از برنامه سوم شروع  و  تا پایان برنامه چهارم بوده است.

امی اذغان داشت: این طرح در ۱۵ محور قابل اجرایی شدن است و باید همه این محورها را به صورت کامل عملی کرد تا به نتیجه دلخواه رسید و در حقیقت جامعیت طرح باعث کاهش آلاینده ها و حصول سطح استاندارد ها می شود.

وی در خصوص این ۱۵ محور توضیح داد و گفت: در گام ابتدایی اجرای این طرح، مدیریت یکپارچه برای کاهش آلودگی لازم است و گام های بعدی؛ استانداردسازی خودروها و نظارت بر آنها، ارتقاء خودروهای فاقد استاندارد یا خروج آنها از چرخه حمل و نقل، همچنین خروج خودروهای فرسوده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:رفع آلودگی هوا,دانشگاه تربیت مدرس,خودرو,کلان شهر,حمل و نقل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی – امروزه هنگامی که به هر یک از شاخه های محیط زیست کشورمان توجه می کنیم، آثار تخریب و نابودی جزئی یا کلی در آن هویدا است. از جنگلها گرفته تا دریاچه ها، از کوهستانها تا مراتع، از زیستگاههای جانوران تا شهرها، از مزارع تا منابع آب سطحی و زیر زمینی، از هوا تا خاک همه جا رد پای آلودگی و نابودی محیط زیست مشاهده می شود.

درختان بوستانهای شهری قطع می شوند تا به جایشان برج و پاساژ ساخته شود، درختان جنگلها آتش زده می شوند تا زمین جنگل   به کشتزار و ویلا تغییر کاربری یابد، چاههای غیر مجاز، منابع آب زیر زمینی را غارت می کنند و زمینخواران زمینهای متعلق به منابع طبیعی را تصاحب می نمایند، عده ای بنزین و گازوئیل غیر استاندارد و کشنده می سازند  تا سرطان را سر سفره مردم بیاورند و گروهی سموم و کودهای شیمیایی از رده خارج، برای کشاورزی وارد یا استفاده می کنند تا به بهای سود بیشتر بیماری و مرگ را به خورد خلق الله دهند. در نبود نظارت سیرکها به شکنجه گاه حیوانات تبدیل شده و خودروهای فرسوده، خودروهای نو اما بی کیفیت و خودروهای دارای صداهای عجیب و غریب و گوش خراش خیابانها را به زندانی با اعمال شاقه برای جسم و روح ایرانیان تبدیل نموده اند.  

خلاصه آنکه از هوایی که تنفس می کنیم تا آبی که می نوشیم و غذایی که می خوریم و خیابانی که در آن حرکت می کنیم و .... در همه موارد از منظر زیست محیطی و سلامت، برنامه و کنترلی وجود ندارد و به قول نظامی ها، آتش به اختیار است !



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 مهر 1393برچسب:تخریب, محیط زیست,بی تفاوتی,زیست بوم,جامعه,, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی در مراکز معاینه فنی برگه‌های جعلی معاینه فنی به چاپ می‌رسد و در اختیار دارندگان خودروها قرار می‌گیرد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر،  محمد رستگاری امروز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، استانداری، هلال‌ احمر، ستاد مدیریت بحران و پلیس راهور ناجا برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری شاهد وقوع پدیده ریزگرد با منشأ داخلی بودیم که این امر در استان تهران نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیر کل پایش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه میانگین کیفیت هوای تهران در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است، ادامه داد: در پیش بودن فصل سرما و به دنبال آن ایجاد وارونگی دما موجب شد که این کارگروه تشکیل شود.

وی با بیان اینکه تعداد روزهای در شرایط مطلوب پایتخت در سال جاری برابر با 79 درصد بود، ادامه داد: این در حالی است که در سال گذشته فقط 70 درصد روزها در شرایط مطلوب قرار داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب:معاینه فنی,خودرو,کارگروه کاهش آلودگی هوا,محیط زیست استان تهران,برگه های جعلی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
در چار‌چوب وظايف و ماموريتهاي شهرداري تهران و به منظور كاهش آلودگي هوا دستور‌العمل اجرايي مقابله با آلودگي هوا آماده و جهت اجرا به مناطق 22 گانه ابلاغ شد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به اينكه اصلي ترين مشكل محيط زيستي شهر تهران در حال حاضر آلودگي هوا است گفت در صورت ادامه وضعيت انتشار منابع آلاينده، سلامت و بهداشت شهروندان تهراني در معرض تهديد جدي قرار خواهد گرفت.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: اين ستاد در چار‌چوب وظايف و ماموريتهاي شهرداري تهران و به منظور كاهش آلودگي هوا دستور‌العمل اجرايي مقابله با آلودگي هوا را آماده و جهت اجرا به مناطق 22 گانه ابلاغ کرده است.

شاعري در ادامه محورهاي دستور‌العمل مقابله با آلودگي هوا را كنترل منابع آلاينده متحرك شامل اخذ برگ معاينه فني موتورسيكلت‌ها و خودروي‌هاي مورد استفاده شهرداري‌هاي مناطق، موتور سيكلتها و خودروهاي متعلق به پيمانكاران، منع تردد خودروهاي و وسايل نقليه فرسوده و همچنين بدون برگ معاينه فني تحت مالكيت شهرداري و پيمانكاران، كنترل منابع آلاينده ثابت شامل: كنترل آلودگي هوا در صنايع و كارگاههاي آلاينده مستقر در سطح منطقه و ساختمانهاي تحت تملك شهرداري و همچنين كنترل آلودگي هوا در فعاليتهاي عمراني، خدماتي و ساختماني نام برد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:آلودگی هوا,شهرداری تهران,محیط زیست,دستورالعمل اجرای,معاینه فنی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

  تنگی نفس های به شماره افتاده سالمندان و جانبازان شیمیایی و ریوی و بیماران را چه کسی پاسخگو است؟ 

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - هوای شهرهای ریز و درشت کشور ما آلوده است. نه یک ذره و دو ذره، که بسیار آلوده است. تعارف هم ندارد. گرد و غبار که از خارج و داخل بر سرمان فرو می بارد، بنزین و گازوئیل مان که تقلبی و سمی و غیر استاندارد است، خودروهای مان که یا فرسوده اند یا پر مصرف یا فاقد فیلتر دوده و کنیستر، دولت الکترونیک که نداریم و برای هر کار کوچکی باید چهار گوشه شهر را بچرخیم، کارخانه ها و نیروگاه های مان که در آلوده کردن محیط زیست غوز بالا غوز شده اند، در شرایط تحریم توسط زورمداران عالم هم که هستیم و نه سوخت درست و حسابی می توانیم وارد کنیم، نه فناوریهای جدید کنترل آلودگی هوا و نه فیلتر کارخانه جات و غیره و غیره. علم و تجربه هم می گوید که آلودگی هوا سرطان زا است، آدم را سکته می دهد، آسم و آلرژی می آورد، هوش کودکان را کم می کند، افسردگی و خشونت پدید  می آورد، عمر را کوتاه می کند، زنان بار دار، کودکان و سالمندان را ناکار می نماید، ام اس و آلزایمر و پارکینسون می آفریند، قبرستانها را آباد می سازد و میلیارد ها تومان ضرر و زیان اقتصادی به کشور وارد می نماید.

حالا این وضعیت تقصیر کیست؟ چه کسی باید گناه این وضع خراب هوا را که دنیای مردم را شبیه آخرت یزید کرده به دوش بکشد؟ مردم فریاد از دست دادن عزیزان خود را باید بر سر چه کسی بکشند؟ تنگی نفس های به شماره افتاده سالمندان و جانبازان شیمیایی و ریوی و بیماران را چه کسی پاسخگو است؟ کودکان معصوم این سرزمین که با کله های کچل شده از شیمی درمانی به جای پارک و شهر بازی و مدرسه در راهروهای بیمارستان گذر عمر می کنند، یقه چه مرجعی را باید بگیرند؟ آسمان آبی و باد صبا و خورشید تابان را باید از کی مطالبه کرد؟  وزیر نفت قبلی؟ رئیس جمهور پیشین؟ مدیران کارخانه ها؟ خودرو سازان؟ شهرداران؟ وزارت صنایع؟ سازمان حفاظت محیط زیست؟ نمایندگان مجلس؟ استانداران؟ وزارت بهداشت؟ رسانه ملی؟ اعضای شورای شهرها؟

دیگر چه کسانی کوتاهی کرده اند؟ آن صاحب خودرو که پیکان فرسوده سی و چند ساله اش در حال فروپاشی است و دودش خیابان را برداشته و در 24 ساعت شبانه روز در دو شیفت 12 ساعته توسط دو راننده پی در پی مشغول مسافر کشی است، کجای این داستان قرار دارد؟

شهروندی که طرح زوج و فرد را نقض می کند و در روزهای بحرانی آلودگی هوا با خودرو تک سرنشین سر کار می رود چقدر گناهکار است؟

مدیر کارگاه شن و ماسه ای که کارگاهش یک تنه نصف شهر مجاور را زیر گرد و خاک پنهان کرده جواب خدا را چه می دهد؟

آقا زاده ثروتمندی که با زیر ابروی برداشته و بازوهای قطور هورمونی سوار بر خودرو چند صد میلیونی هدیه حاج بابا، از 5 بعد از ظهر تا 3 بامداد روز بعد  در خیابانها و بزرگراههای شمال شهر دور دور می زند تا هم هوا را آلوده کند، هم مزاحم زن و بچه مردم شود و هم با صدای نخراشیده خودرو اش - که چشم بد از آن دور باد- خواب و آسایش را بر صغیر و کبیر حرام نماید، چه پاسخی دارد؟

روزنامه نگار دو آتشه ای که از یخ زدن اردکهای مهاجر در اروپا تا مدل ریش فلان مسئول را رصد می کند اما یک یادداشت کوچک برای کاهش آلودگی هوا تهیه  نمی کند، کجای این بازی است؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 3 مرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - خودرو - نقصیر - پاسخگو - محیط زیست, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی هوا فقط زیر سقف آسمان و در هوای شهر محبوس نشده است. به طور متوسط هر انسان بیش از 90درصد از عمر خود را در محیط خانه سپری می‌کند.

اکسیژن - فاطمه کاظمی - آلودگی هوا در دو بخش قابل بررسی است. آلودگی در فضای باز مانند کوچه و خیابان و آلودگی در فضای سرپوشیده یا بسته مانند خانه، کارخانه و ادارات و شرکتها. در چند سال اخیر بروز آلودگی در فضای باز در کشور ما به شدت افزایش داشته است که ناشی از عواملی از قبیل بنزین و گازوئیل غیر استاندارد، سوزاندن مازوت به جای گاز در نیروگاهها، ورود ریزگردها از کشورهای همسایه، عدم تعویض به موقع فیلتر های کارخانه ها و پالایشگاهها، فرسوده بودن و غیر استاندارد بودن خودروها و ... بوده است. آلودگی در فضای باز و هوای شهرها منجر به آلودگی در فضای بسته نیز خواهد شد چرا که خانه ها و دیگر ساختمانها، هوای خود را از فضای شهر تامین می کنند. بنابر این نخستین گام در رفع آلودگی هوا در فضای بسته، رفع آلودگی هوا در فضای باز است.

تحقیقات انجام شده توسط سازمان حفظ محیط‌زیست ایالات‌متحده نشان می‌دهد میزان آلودگی هوای موجود در خانه می‌تواند بین دو تا پنج‌برابر بیشتر از بیرون باشد. در موارد حاد این میزان آلودگی حتی تا 100 برابر هم افزایش پیدا می‌کند که به این ترتیب جان افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، سالمندان و کودکان به شدت در معرض خطر قرار می‌گیرد. باید بدانیم که با رعایت چند نکته کوچک می توانیم با عوامل ایجاد آلودگی داخل خانه آشنا شویم و با آنها مقابله کرده و هوای تنفسی خود را در حد بضاعت خود تمیز نگه داریم.

گهواره: چوب‌های صنعتی و فوم‌هایی که معمولا در ساخت گهواره و تشک‌های آن به کار می‌روند می‌توانند به مرور زمان از خود مواد شیمیایی سمی منتشر کنند. از آنجایی که نوزادان تا 70درصد و کودکان تا 50 درصد از وقت خود را در گهواره سپری می‌کنند، بهتر است در انتخاب این وسایل بیشتر دقت کنید.

رنگ دیوارها: بسیاری از رنگ‌هایی که در اتاق‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است دارای مواد سمی باشند. بعضی از انواع رنگ‌ها می‌توانند تا ماه‌ها و حتی سال‌ها از خود مواد شیمیایی متصاعد کنند. دقت کنید در انتخاب رنگ برای خانه‌ها، خصوصا اتاق کودکان از انواع غیر VOC که دارای ترکیبات شیمیایی فرار نیستند، استفاده کنید. سعی کنید از رنگ‌های با پایه شیری و طبیعی به جای رنگ‌های با پایه حلال‌های شیمیایی در رنگ‌های سنتی استفاده کنید.

کفپوش‌ها: همه انواع کفپوش‌ها چه از چوب تهیه شده باشند، چه از سرامیک یا سنگ می‌توانند از خود گاز متصاعد کنند. از آنجایی که این سطوح بخش زیادی از خانه شما را می‌پوشانند، می‌توانید متوجه شوید که در درازمدت چه میزان مواد آلوده ممکن است در فضای خانه شما پراکنده شود. مهم‌ترین کار برای حفظ خود از آلودگی در دستشویی‌ها و حمام‌ها، اطمینان از سلامت کاشی‌ها و کفپوش‌ها است. براساس یافته‌های محققان بهداشت دانشگاه آریزونا، هرگونه ترک‌خوردگی و آسیب در این بخش از حمام تبدیل به محل تجمع باکتری‌هایی می‌شود که می ‏توانند باعث ایجاد بیماری‏ها‏ی عفونی و اسهال در ساکنان خانه شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - فضای بسته - خانه , توسط |

هر سال ۵ ژوئن برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاریخچه  روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هر ساله در ۵ ژوئن در سراسر جهان UNEP مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و غیره.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری است. هر سال نیز یکی از مسایلی که به شدت محیط زیست را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود.

شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۴ به نشانه مقابله با گرمایش زمین اینگونه انتخاب شده است:

صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را  Raise Your Voice not the sea level

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود درباره تغییرات آب و هوایی، تأکید کرده است که گرمایش زمین سلامت٬ چشم ‌انداز اقتصادی، منابع آب و غذای میلیاردها نفر از مردم کره زمین را در معرض خطر قرار داده است و مجمع بین ‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تأثیرات گرمایش زمین در تمام نقاط جهان قابل لمس است و این پدیده، امکان مواجهه با کمبود مواد غذایی٬ بلایای طبیعی و خطر بروز جنگ را به همراه خواهد داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 خرداد 1393برچسب:روز جهانی - محیط زیست - سازمان ملل - گرمایش زمین - آب و هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: از سال 86 تاکنون 10 درصد از میزان اعتبارات تعهد شده طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تخصیص یافته است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، انصاری در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، افزود: از سال 86 که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تصویب شده است تا کنون 10 درصد از برنامه‌های این طرح برای کاهش آلودگی اجرایی شده است.

وی گفت : براساس اعلام دستگاه‌های متولی اجرای برنامه‌های طرح جامع به دبیرخانه طرح حدود 45 درصد از برنامه‌های این طرح اجرایی شده است ولی با بررسی بندهای این برنامه مشخص شد برنامه‌های اجرا شده از محل اعتبارات داخلی انجام شده و تنها 10 درصد از برنامه‌ها بر اساس اعتبارات تخصیص یافته اجرا شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزایش یک هزار دستگاه تاکسی گاز سوز در شهر اراک، اصلاح وضعیت ترافیک ورودی شهر از طریق چهار گذرگاه غیر هم‌سطح، گاز سوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، احداث چهار پارک سوار درون شهری، ایجاد سه پایانه مسافربری در اراک، هوشمند سازی حمل و نقل و ترافیک شهری، احداث 6 پارکینگ طبقاتی، کمک به احداث 7 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، انتقال و تغییر تکنولوژی کوره‌های آجرپزی دستی و سنتی به محل جدید، تکمیل کنار گذر شمالی و کمربندی شمالی اراک، کمک به بازگشایی معبر 55 متری اراک و اجرای پروژه حمل و نقل ریلی درون شهری حداقل به طول 50 کیلومتر را از جمله برنامه‌های اجرایی نشده طرح جامع کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

انصاری با تأکید بر اینکه این پروژه‌ها به علت عدم تامین اعتبار اجرایی نشده است افزود: با اجرای برنامه‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بخش عظیمی از آلودگی هوای اراک کاسته خواهد شد.

وی، اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را 300 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تا کنون 24.5 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی از کاهش 75 درصدی روزهای ناسالم در اراک خبر داد و گفت : از ابتدای سال جاری تا کنون اراک 7 روز ناسالم داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 27 روز ناسالم بوده حدود 75 درصد کاهش روزهای آلوده را نشان می دهد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - اراک - طرح جامع - کاهش آلودگی - اعتبارات , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر مقدم دانستن امر پیشگیری در مقوله درمان به تصریح عوامل مخاطره آمیز سلامت و همچنین برنامه‌های وزارت بهداشت برای کنترل این عوامل خطر پرداخت.

به گزارش سرویس اجتماعی انتخاب به نقل از ایسنا، دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش هفته سلامت گفت: هفته سلامت فرصتی است که دستاوردها، مسائل، مشکلات و برنامه‌هایی را که در این حوزه داریم مرور کنیم و به اطلاع مردم برسانیم.

وی سلامت را ودیعه و امانتی از سوی خدا دانست و گفت:‌ ما می‌توانیم 85 سال عمر مفید داشته باشیم، خداوند از نظر بیولوژی این امکان را به انسان داده است البته نقش خودمراقبتی در سلامت افراد بسیار مهم است.

سیاری سلامت را برخورداری کامل از رفاه جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی خواند و گفت: سلامت به معنی نبود بیماری، ناتوانی و معلولیت نیست بلکه باید تمام ابعاد مذکور در آن در نظر گرفته شود. از طرف دیگر تنها 25 درصد عوامل اثرگذار بر سلامت به حوزه بیومدیکال مربوط می‌شود ، 10 درصد آن به مباحث ژنتیک و مابقی به حوزه اجتماعی باز می‌گردد.

ایدز در کودکان کار و خیابان 45 برابر سایرین

وی بیماریهای واگیردار، غیرواگیر، آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های کمرشکن سلامت را چهار عامل تهدید سلامت شهرنشینان خواند و گفت: میزان ایدز در کودکان کار و خیابان 45 برابر افراد دیگر است. در مجموع با خود مراقبتی می‌توان از این عوامل دوری کرد و سلامت را تامین کرد.

وی افزود:‌ هرچه در جامعه بیکاری، بی‌عدالتی، فقر و خشونت کمتر باشد و در مقابل ایمان، تقوا ، مسئولیت پذیری و همچنین آموزش توسعه یافته و پوشش بیمه همگانی را در جامعه داشته باشیم، آن جامعه شاداب تر و سالم تر خواهد بود. بحث خودمراقبتی در تمام حیطه‌ها کارساز است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط |
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: توزیع سوخت پاک یکی از «مُسکن‌ها» برای کاهش آلودگی هوا است که به موازات آن باید اقدام‌های تکمیلی در دیگر بخش‌ها نیز انجام شود.
 
کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به موضوع آلودگی هوا اظهار داشت: روزانه میزان زیادی سوخت در کارخانه‌ها، شرکت‌های تولیدی و صنایع بزرگ و کوچک سوزانده و در هوا منتشر می‌شود.
 
وی افزود: در صورتی که اقدام‌های لازم برای کاهش آلایندگی این سوخت‌ها انجام نشود، آینده خوبی در انتظار نیست و دیگر کلانشهر تهران نیز جای مناسبی برای زندگی نخواهد بود، ضمن آنکه همه سازمان‌های مربوطه برای کاهش آلودگی هوا باید تلاش کنند.

به گفته وی، استاندارد سلامت «١٠٠ پی پی ام» و هوای پاک «٥٠ پی پی ام» است که به طور عمده آلودگی هوا بین ٥٠ تا ١٠٠ پی پی ام را هوای سالم قلمداد می‌کنیم، اما باید به دنبال بهبود این شرایط باشیم.
 
پیرموذن با بیان اینکه اکنون بنزین «یورو ٤» در همه جایگاه‌های سوخت تهران و کرج عرضه می‌شود، افزود: توزیع سوخت پاک یکی از «مُسکن‌ها» برای کاهش آلودگی هوا است که به موازات آن باید اقدام‌های تکمیلی در دیگر بخش‌ها نیز انجام شود.
 
نماینده مردم اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: هر چند توزیع بنزین پاک در پاک شدن هوا موثر است اما باید در نظر داشت که بنزین به تنهایی هوا را پاک نمی‌کند، بلکه باید با توسعه حمل و نقل عمومی، استاندارد سازی تولید خودروها برای استفاده از سوخت «یورو ٤» و فرهنگ سازی مدیریت مصرف سوخت اقدام‌های تکمیلی در این زمینه انجام شود.
 
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۳ -
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قطعا بدون همکاری و هماهنگی دستگاه های ذی ربط و اجرایی، مفاد مصوبه آلودگی هوا پیش نخواهد رفت.

انتخاب - معصومه ابتکار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مربوط به آلودگی هوا اتفاق خوبی است که در دولت یازدهم رخ داده است زیرا آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور است.

وی که به دلیل مصدومیت ناشی از سانحه رانندگی همچنان دوره نقاهت را در منزل می گذراند، افزود: آلودگی هوا در طولانی مدت گاهی عوارض جبران ناپذیری برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد و آثار و عوارض سوء گسترده ای در حوزه سلامت به جای می گذارد.

ابتکار روز چهارشنبه گذشته در مسیر عزیمت به هیات دولت دچار سانحه رانندگی شد. وی از ناحیه کتف و بازو دچارشکستگی شد و پس از جراحی در بیمارستان پارس، اکنون دوران نقاهت را می گذراند.

ابتکار ادامه داد: هر انسانی روزانه 16 کیلو هوا تنفس می کند این در حالی است که فقط یک کیلو غذا می خورد بنابراین اهمیت و نقش هوا در زندگی، سلامت افراد و کیفیت جوامع بسیار موثر است.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی و مجامع بین المللی بحث آلودگی هوا را از مباحث بسیار حایز اهمیت برای پویایی، نشاط و سلامت جوامع تلقی کرده است و دولت یازدهم همت خود را برای برطرف کردن این معضل به کار گرفته که تصویب مصوبه آلودگی هوا در هیات دولت یکی از برنامه های دولت است.

ابتکار ادامه داد: برای آماده کردن این مصوبه حدود 4 ماه جلسات مختلفی با دستگاه های مختلف برگزار کردیم و در نهایت وظایف هر دستگاه به طور جداگانه مشخص شد. البته هر کدام از دستگاه های مختلف از دوره گذشته مشکلات و محدودیت هایی داشتند و موانعی برای پیشبرد کارهایشان وجود داشت که با برگزاری جلسات متعدد این مشکلات برطرف شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگي صوتي عبارت است از پخش و انتشار هرگونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بيش از حد مجاز و مقرر در فضاي باز

خورشید پرس - گروه جامعه: آلودگي صوتي عبارت است از پخش و انتشار هرگونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بيش از حد مجاز و مقرر در فضاي باز. حد مجاز آلودگي صوتي كه استاندارد آلودگي صوتي هم ناميده مي‌شود،‌ عبارت است از ميزان و مشخصات ويژه‌اي كه با توجه به اصول حفاظت‌محيط زيست و برمبناي واحد اندازه‌گيري صدا براي منابع مولد آلودگي صوتي و فضاي مورد انتشار و محيط‌هاي مختلف تعيين مي‌شود.
چند لحظه به موضوع صدای غیر استاندارد فکر کنید. این مقوله به علت عادی شدن دارد کم کم از یاد و حساسیت ما خارج می‌شود. آیا سر وصدا و آسیب‌های ناشی از آن کمتر از آلودگی هوا است؟ چرا قوانین مربوط به آن اجرایی نمی‌شود؟ شاید توقع زیادی باشد در کشوری که درگیری‌های زیست‌محیطی فراوانی دارد این موضوع در اولویت باشد. با این همه طرح‌هایی از این دست هرچند وقتی اجرا می‌شود و پلیس از جدیت برخورد حرف می‌زند و عملی هم می‌کند ولی مدتی بعد اثری از آن نیست.


 سکوت سازمان‌های مسئول در برابر آلودگی صوتی
یک متخصص مهندسی محیط‌زیست با گرایش انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی گفت: سازمان‌های مسئول مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل آلودگی صوتی تقریبا سکوت کرده‌اند درحالی که وظیفه آنها آگاهی دادن به مردم و حفظ سلامت آنها دراین زمینه است.

 زیر سایه آلودگی هوا
نبی‌الله منصوری با بیان اینکه بحث آلودگی صوتی یکی از جنبه‌های مغفول مانده آلودگی محیط زیست است به ایرنا گفته است: آلودگی صوتی در سایه آلودگی هوا قرار گرفته درحالی که آلودگی صوتی یکی معضلات شهرهای بزرگ است. وی افزود: آلودگی صوتی یکی از جنبه‌های آلودگی است که بسیار آزاردهنده است و به‌دلیل دانش کمی که درمورد این آلودگی وجود دارد آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 درجلسه هیات دولت که عصر روزیکشنبه به ریاست رییس جمهور برگزار شد، ضمن تعیین قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، پیشنهادهای کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در جهت کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا به نقل ازپایگاه اطلاع سانی ریاست جمهوری، هیات وزیران به موجب این مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مدون شامل فعالیت های موثر در کاهش آلودگی هوا با زمان بندی مشخص و تعیین مجری و ناظر مربوط به تفکیک هر یک از فعالیت های مذکور در هشت محور «سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری» را مورد بحث قرار داد و تصمیم گیری کرد.

براساس این تصمیمات:

- جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای بنزینی و گازوئیلی ساخت داخل و همچنین موتورسیکلت ها اصلاح شد.

- نصب و به کارگیری فیلتر جذب ذرات دیزل برای کلیه خودروهای دیزلی وارداتی و تولید داخل و منوط شدن شماره گذاری آنها به نصب فیلتر مذکور اجباری شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:هیات دولت - رئیس جمهور - محیط زیست - آلودگی هوا - خودرو - سوخت , توسط |

استاندار اصفهان از حمل و نقل به عنوان متهم اول آلودگی هوای این استان نام برد و گفت: صنایع دومین منبع آلودگی هوا در استان به شمار می آیند.

به گزارش ایرنا ، « رسول زرگرپور » روز پنجشنبه در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت درعین حال افزود: مردم بر این باورند که صنایع نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و باید با صنایع آلوده کننده برخورد کرد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت این استان و جایگاه نخست اصفهان در صنعت کشور، گفت: با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب در استان اصفهان، نمی توانیم توسعه صنعت استان را به شکل عادی ادامه دهیم.

پیشتر نیز روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: استاندار اصفهان با بيان اينكه آلودگي هوا و بحران كم آبي در استان اصفهان دو مسئله اساسي است، گفت: دليل اصلي آلودگي هوا و كمبود منابع آبي، نبود طرح آمايش سرزمين است كه در حال حاضر براي هر يك تدابيري انديشيده شده است.

رسول زرگرپور در مجمع نمايندگان استان اظهار كرد: در صورت وجود سند بالادستي، فضاي طرح‌ها روشن و مشخص خواهد شد. وي تصريح كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مردم اصفهان بر دو موضوع آلودگي هوا و كم آبي حساسيت ويژه دارند. وي افزود: آلودگي هوا موجب بروز مشكلات و بيماري‌ها شده و اين موضوع در كارگروه سلامت استان نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

استاندار اصفهان با بيان اينكه در استان اصفهان 56 روز سال با مسئله گرد و غبار مواجه هستيم، اضافه كرد: مطابق آمارها در استان 53 روز مشكل ريزگردها و 66 روز ناسالم بودن هوا وجود دارد. زرگرپور ادامه داد: طرح جامع كنترل كيفي هواي منطقه اصفهان با 38 اقدام اساسي در شوراي برنامه ريزي استان به تصويب رسيد. استاندار اصفهان 23 دستگاه اجرايي استان را متولي عملي كردن اين طرح عنوان و ابراز اميدواري كرد مطابق پيش بيني‌ها اين طرح 65 روز از روزهاي ناسالم را كاهش دهد. وي به تشريح طرح جامع كنترل كيفي هوا پرداخت و عنوان كرد: 65 درصد اقدامات اين طرح پيشگيرانه و 35 درصد مابقي، اجرايي است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - استاندار - صنایع - آب, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 آلودگی هوا نفیسه روشن را نزد پزشک کشاند!من و خیلی از هموطنان فکر می‌کنیم سوخت و بنزین یکی از مهمترین عوامل در تولید آلودگی هوا باشد. 

سیمرغ (seemorgh.com) -  نفیسه روشن که مشغول بازی در مجموعه‌ای در شمال کشور بوده و به تازگی به تهران برگشته است، گفت: در طول مدت کار در شمال کشور شرایط آب و هوایی بسیار فوق‌العاده و لذت‌بخش بود و وقتی به تهران نزدیک می‌شدم، شهر تهران در هاله‌ای از غبار و آلودگی بود و حتی مجبور به مراجعه به پزشک شدم.

نفیسه روشن آرزو کرد، روزی هوای تهران هم مثل هوای شمال کشور شود. این بازیگر در ادامه درباره علت آلودگی هوا گفت: من و خیلی از هموطنان فکر می‌کنیم سوخت و بنزین یکی از مهمترین عوامل در تولید آلودگی هوا باشد.

در ادامه وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تایید این موضوع گفت: سوخت یکی از مهمترین دلایل است اما مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند مثل شرایط جغرافیایی تهران و در گودی قرار گرفتن آن نیز عامل دیگری است. در مورد سوخت هم، از دو سال قبل برنامه‌ای را در شرکت تحت عنوان پایش سوخت آغاز کردیم و از جایگاه‌های مختلف وضعیت سوخت را بررسی کردیم برخی از پارامترها در وضعیت استاندارد بود و برخی بسیار شرایط بحرانی داشت مثل میزان بوتان موجود که در حال حاضر با کمک وزارت نفت رو به اصلاح است اما مهمتر از سوخت وسایلی است که سوخت در آنها استفاده می‌شود و باید اصلاح شوند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه در مورد برخی شهرها خصوصا اهواز و وجود ریزگردها هم گفت: کشور ما در منطقه‌ای خشک قرار گرفته و در کمربندی ریزگردها واقع شده که حل این معضل، یک عزم ملی و منطقه‌ای را می‌طلبد و باید برای مبارزه با کانون‌های گرد و غبار فکر اساسی شود مثل مالچ پاشی یا کاشت گیاه و یا برگرداندن آب به تالاب‌ها.

نفیسه روشن هم گفت: برای کاری، حدود 26 روز در جزیره مینو در اهواز کار می‌کردند و در برخی روزها به دلیل گرد و غبار زیاد مجبور به تعطیلی کار بودند.

وی آرزو کرد، فکر جدی برای این مناطق شود چراکه مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند گاهی نفس کشیدن هم برایشان بسیار سخت می‌شود. 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

افزایش تعداد خودروهای گشت آلودگی هوا در مشهدمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: طرح زوج و فرد خودروها و افزایش تعداد خودروهای گشت آلودگی هوا در ایام نوروز در مشهد مقدس اجرایی می‌شود.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از تسنیم  محمدحسن واحدی در جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان با بیان این که در مشهد پنج هزار دستگاه خودرو فرسوده وجود دارد، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده توافق نامه سه جانبه‌ای جهت پرداخت تسهیلات به واجدان شرایط منعقد و امضا شده است.

وی با اشاره به این که با همکاری ایران خودرو در آینده نزدیک امکان نوسازی هزار دستگاه خودرو فرسوده ناوگان تاکسیرانی فراهم می‌شود، افزود: از طریق پیگیری مصوبات توافق نامه سه جانبه فوق تسهیلات لازم جهت نوسازی دو هزار دستگاه خودرو فرسوده دیگر نیز در سال آینده فراهم می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از بررسی طرح تردد وسایل نقلیه سنگین از کنارگذر شمالی مشهد و ممنوعیت تردد داخل شهر در کمیسیون ایمنی و حمل و نقل استان خبر داد و اظهار کرد: پس از تصویب این طرح، مقدمات لازم جهت اجرایی شدن آن در ایام نوروز فراهم می‌شود.

واحدی همچنین اجرایی شدن طرح زوج و فرد خودروها در هسته مرکزی شهر و افزایش تعداد خودروهای گشت آلودگی هوا را از دیگر اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوای شهر مشهد در ایام نوروز برشمرد.

وی ضمن تاکید بر اجرایی شدن مصوبات کارگروه از سوی دستگاه‌های اجرایی گفت: با متخلفان در این حوزه مطابق قانون برخورد می‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

velib_decauxعصر ایران - به دنبال آلودگی بی سابقه هوا در پاریس، پایتخت فرانسه، یک مسئول حمل و نقل فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد در زمان آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی در پاریس رایگان خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، ژان-پل اوشون، رئیس برنامه ریزی حمل و نقل ایل دو فرانس اعلام کرد با توجه به اینکه آلودگی هوا در پاریس از آستانه هشدار گذشته است، برای ترغیب رانندگان به استفاده نکردن از خودرو شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از صبح جمعه تا شامگاه یکشنبه استفاده از وسایل نقلیه عمومی رایگان خواهد بود.

 اوشون در بیانیه ای اعلام کرد « با توجه به خطرات زیاد آلودگی هوا برای سلامتی مردم، من با برقراری ارتباطی با دولت تصمیم گرفتم در تمام دوره شدت آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی رایگان باشد ».

به گزارش اکسیژن از پاریس با وجود آنکه آلودگی هوا در پاریس به مراتب از کلانشهرهایی مانند پکن و تهران کمتر است اما مطالبه هوای پاک از جانب شهروندان در سالهای اخیر ، دولت فرانسه و مسئولان شهری پاریس را به انجام اقدامات اساسی برای کاهش آلودگی هوا از قبیل ایجاد خطوط جدید اتوبوس ریلی، عرضه خودرو و موتوسیکلت برقی، ساخت پمپهای برق (مانند پمپ بنزین) برای شارژ باتری موتورها و خودرو های برقی در سطح شهر خصوصا در برابر مراکز عمومی مثل مراکز خرید و رستورانها، تاسیس شبکه گسترده دوچرخه کرایه و مستقر ساختن چند هزار دوچرخه یک شکل دولتی در صدها ایستگاه دوچرخه در پاریس ، در کنار اتوبوس رانی و شبکه قدرتمند و معروف مترو و قطار شهری (اِقو اِق) پایتخت فرانسه واداشته است.

عکس : وطن ما

نوشته شده در تاريخ شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

رئیس جمهور در دیدار نمایندگان استان یزد، گفت که دولت در صدد واردات خودروهای برقی با تعرفه صفر برای مقابله با آلودگی هوا است.
عصر ایران - محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دیدار مجمع نمایندگان استان یزد با رئیس جمهور اظهار کرد: آقای روحانی با اشاره به مشکل آب در استان یزد گفت که این مشکل مشکل عام کشور است و اغلب استانها با این مشکل روبرو هستند و راه حل اساسی آن بهره‌وری بهینه از آب و بازگشت پساب فاضلاب‌های تصفیه شده به چرخه صنعت است تا آب استانهایی که با کم آبی مواجه‌اند به طرق مختلف تامین شود.
تابش با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای فعال شدن بخش خصوصی برای خطوط انتقال آب خاطر نشان کرد: دولت باید از این امر حمایت کند و تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی بگذارد تا آب شرب و بهداشتی مردم توسط دولت تامین شود. آقای روحانی همچنین از بهره‌وری پایین کشاورزی در مصرف آب ابراز نگرانی کرد و گفت که باید در این باره چاره اندیشی شود.
نماینده‌ مردم اردکان در مجلس یاد آور شد: آقای روحانی گفت : دولت برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی اقدامات خوبی مد نظر دارد که می‌تواند در حل بخشی از مشکل ریزگردها نیز موثر باشد. آقای روحانی همچنین وضعیت محیط زیست کشور را نامطلوب توصیف کرد و گفت که دولت برنامه دارد تا اقدامات خوبی را در این جهت سامان دهد. از جمله در وهله اول واردات ماشین و موتور سیکلت‌های برقی با تعرفه‌ی صفر از خارج برای استفاده در کلان شهرها و شهرهای آلوده و در مرحله بعد ساخت این وسایل در داخل در دستور کار قرار دارد.
نماینده‌ مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: آقای روحانی، همچنین گفت  استفاده از انرژی خورشیدی به لحاظ صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی و همچنین ثمرات مثبت زیست محیطی مورد توجه و اهتمام دولت قرار دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

مسوول آموزش سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج از برگزاری سمینار آموزشی ˈآشنایی با نقش شهروندان در کاهش آلودگی محیط زیستˈ در پارک خانواده کرج خبر داد.ˈ

مرجان السادات مساعدˈروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: به مناسبت هفته درختکاری و در ادامه برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی،این سمینار روز گذشته با همکاری استادان دانشگاه برگزار شد که با استقبال مردم همراه بود.

وی ادامه داد: در این سمینار آموزشی، شهروندان و تشکل های مردم نهاد(NGO) فعال محیط زیست، درختکاران البرز، زنان مبارز با آلودگی محیط زیست و ... حضور داشتند.

این مسوول عنوان کرد: شهروندان با حضور در این سمینار به فراگیری مبانی و مباحث اکولوژی شهری و راهکارهای حفاظت از محیط زیست همگام با توسعه فضاهای سبز شهری نظیر توسعه بام باغ ها، تراس های سبز، نمادها و دیوارهای سبز و توسعه فضای سبز مدرن در دنیا پرداختند.

این سمینار آموزشی با همکاری دکتر منوچهر ریاحی استاد بازنشسته دانشگاه های سوئد و فعال اکولوژی انسانی و محیط زیست برگزار شد.

تاریخ خبر: 1392/12/19

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
آلودگی‌ هوا را چگونه‌ کاهش‌ دهیم‌؟ویستا - روزنامه اعتماد - علی‌ اشرف‌ خانلری‌ - با افزایش‌ آلودگی‌ هوا و گذشتن‌ از مرز هشدار چندی‌ پیش‌ مدارس‌ تعطیل‌ شد و به‌ دنبال‌ آن‌ با موثر واقع‌ نشدن‌ این‌ طرح‌ گزینه‌ زوج‌ و فرد کردن‌ پلاک‌ها انتخاب‌ شد. سفارش‌ به‌ استفاده‌ از وسایل‌ حمل‌ونقل‌ عمومی‌ و راه‌های‌ توصیه‌ای‌ و سفارشی‌ دیگر، تا حدودی‌ از دود و دم‌ هوا کاست‌ و با اندکی‌ بارش‌ برف‌ و باران‌، مختصری‌ وضعیت‌ به‌ حال‌ عادی‌ بازگشت‌. اما این‌ دستپاچگی‌ و به‌ تکاپو افتادن‌ها هر ساله‌ در فصل‌ آبان‌ و آذر به‌ اوج‌ خود می‌رسد و در اولین‌ اقدام‌ مردم‌ را محدود کرده‌ و مجبور به‌ خارج‌ نشدن‌ از خانه‌، استفاده‌ از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌، ممنوع‌ کردن‌ ورود خودروهای‌ شخصی‌، تعطیلی‌ مدارس‌ و اقدامات‌ تسکینی‌ از این‌ دست‌ می کنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 19 اسفند 1392برچسب:, توسط |

 - محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال تولید نوعی کاتالیست ارزان قیمت با استفاده از پسماندهای کشاورزی هستند که ترکیبات سرطان زا را به ترکیبات کم خطر تبدیل می‌کند.

ایرنا نوشت: مسوولان حوزه بهداشت شهری و شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران می گویند که شهروندان تهرانی و کلان شهرها در طول 365 روز یک روز هم هوای سالم تنفس نمی کنند.

  استفاده از بنزین یورو 2 در خودروها باعث می شود که ترکیبات آروماتیک در هوای منتشر شود که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت این ترکیبات به طور مستقیم باعث بروز سرطان خون می شود. محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال حاضر در حال انجام پروژه ساخت کاتالیستی هستند که می تواند این ترکیبات آروماتیک را به ترکیبات کم خطرتر تبدیل کند.

محمد ذبیحی، دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی شریف تولید این کاتالیست را در پایان نامه دوره دکترای خود مورد پیگیری قرار داده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع به خبرنگار علمی ایرنا گفت: حذف ترکیبات آروماتیک با استفاده از کاتالیست ها از سال 1980 در جهان مطرح شده است و در حال حاضر در بسیای از کشورها استفاده می شود. استفاده از چنین کاتالیست هایی در محیط های بسته مانند کارگاه ها نیز در ایران رایج است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به دنبال حساس شدن جامعه و قواي سه‌گانه نسبت به حفاظت از محيط زيست و در آخرين واكنش‌ها، مجلس سازمان محيط زيست را به عنوان تنها متولي رفع آلودگي هوا و ضابط قضايي در اين رابطه معرفي كرد.

جوان آنلاین - تا امروز آلودگي هوا در كلانشهرهاي ايران حل نمي‌شد، چون متولي نداشت! اما از امروز به بعد رفع آلودگي هوا نه تنها متولي دارد، بلكه اين متولي به عنوان ضابط قضايي توانايي برخورد با متخلفان را نيز دارد.

اگر عبارت «آلودگي هوا متولي ندارد» را در موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي وارد كنيد، مي‌بينيد اين اظهار نظر از سوي بسياري از مسئولان بيان شده است و با بيان آن يا كم‌كاري مجموعه خود را تبرئه كرده‌اند يا اساساً صورت مسئله وجود آلودگي هوا را پاك كرده‌اند.

اما اظهارات عباس رجائي، رئيس كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس تمام بهانه‌ها را از دست همه دستگاه‌هايي كه متولي بودند و نبودند خارج كرد. وي روز گذشته در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: از اين پس سازمان حفاظت محيط زيست متولي رفع آلودگي هوا به عنوان ضابط قضايي با متخلفان برخورد خواهد كرد.

هواي پاك قانون‌دار مي‌شود

وي با تأكيد بر اينكه سازمان حفاظت محيط زيست تنها متولي رفع آلودگي هوا از اين پس خواهد بود، تصريح كرد: تصويب نهايي طرح هواي پاك منتج به مقيد شدن تمامي ارگان‌ها، سازمان‌ها و افراد به رعايت اصولي براي كاهش آلودگي هوا مي‌شود.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 روحانی7

صفحه فیس بوک منتسب به دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در یک ابتکار جالب، نظر کاربران را پیرامون راهکارهای مورد نظر برای بهبود هوای تهران و دیگر کلانشهرها جویا شده است.
  قانون آنلاین- صفحه فیس بوک منتسب به دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در یک ابتکار جالب، نظر کاربران را پیرامون راهکارهای مورد نظر برای بهبود هوای تهران و دیگر کلانشهرها جویا شده است. به گزارش پیام نو، در آخرین استاتوس صفحه فیس بوک منتسب به دکتر روحانی آمده است:
 Hopefully, this cartoon will not depict the future of Tehran and other megacities in Iran. What do you think the government will do to control air pollution in megacities

امیدواریم این کاریکاتور، تصویری از آینده تهران و کلان شهرهای ایران نباشد . به نظر شما دولت چه اقدامات عملی برای کاهش آلودگی هوای کلان شهرها، می تواند انجام دهد؟


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه صنعتی اصفهان، «حسن قاضی عسگر» با اشاره به معضل آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی شهر اصفهان افزود: محققان دانشکده شیمی این دانشگاه 42 راهکار پیشنهادی را در دو بخش علمی - پژوهشی و مدیریتی - اجرایی تدوین کرده اند.

ایرنا - بر اساس این گزارش، برخی از راهکارهای پیشنهادی در بخش علمی-پژوهشی شامل ارتقاء کیفیت سوخت توزیع شده در سطح شهر، به کارگیری دانش و فناوری جهت تبدیل ترکیبات مضر تولیدی نیروگاهها و صنایع بزرگ به ترکیبات مفید و بدون آلودگی، ارتقاء فناوری خودروهای تولید داخل و استفاده از کاتالیست در خروجی اگزوز آنها است.

تشویق کردن استفاده از انرژی های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی به جای سوخت فسیلی و گاز شهری، تشویق دانشجویان و استادان به ابداع راههای نوین در استفاده از انرژی خورشیدی و بررسی راههای موجود در جهان، حمایت مادی و معنوی از پژوهش ها و طرح های کاربردی تبدیل ضایعات کارخانه ها و صنایع به انرژی و ترکیبات مفید از دیگر راهکارهای ارائه شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 13 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا - اصفهان - دانشگاه صنعتی - سوخت - صنایع , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون شهردار تهران برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت را تشریح کرد:
       
ایلنا: معاون شهردار تهران در میزگرد تخصصی ارزیابی برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت در جریان «سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، با تشریح برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل گفت: این برنامه مبتنی بر کرامت انسانی و با اولویت انسان‌ها در شهر تدوین شده و محور اصلی آن در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل عمومی است، ضمن اینکه پایش و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، حمل و نقل انسان محور، توسعه سیستم‌های هوشمند و مدیریت عرضه تسهیلات و تقاضای سفر، از دیگر محورهای این برنامه است.

به گزارش ایلنا، "سید جعفر تشکری هاشمی" افزود: بر این اساس، سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی‌های روزانه از ۵۶ درصد در حال حاضر به ۷۵ درصد در سال ۹۷ افزایش می‌یآبد و خطوط ریلی نیز با ۱۴۸ کیلومتر افزایش، از ۱۵۲ کیلومتر فعلی به ۳۰۰ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه پیدا می‌کند، ضمن اینکه تعداد واگن‌های مترو نیز با افزایشی بالغ بر یک هزار و ۱۴۰ واگن، از یک هزار و ۲۹۸ واگن موجود به دو هزار و ۴۳۸ واگن می‌رسد.

وی با اعلام اینکه خطوط بی‌آرتی نیز با ۳۳ کیلومتر افزایش، از ۱۵۹ کیلومتر فعلی به ۱۹۲ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه می‌-یآبد، تأکید کرد: تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی نیز با افزایشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه، از ۶ هزار و ۵۵۳ دستگاه موجود که تنها ۴۵۰۰ دستگاه آن سالم هستند به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه می‌رسد، ضمن اینکه دو هزار دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده موجود نیز باید از رده خارج شده و اتوبوس‌های نو جایگزین آنها شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:مترو,حمل ونقل,اتوبوس, توسط |

 کنفرانس هواي پاک،خودروي برقي و منافع ملي در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري آريا در اين نشست که جمعي از اعضاي مجمع، مسئولين نفت و محيط زيست و نمايندگان شرکت هاي خارجي سازنده خودروهاي برقي حضور داشتند بر اهميت اجرايي شدن توليد خودروهاي برقي و خورشيدي تاکيد شد.
رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين نشست با اشاره به افزايش جمعيت کشور و جهان، همچنين تغيير نوع زندگي مردم و افزايش مصرف انرژي در سالهاي آينده گفت: با توجه به جايگاه استراتژيک ايران و نيز منابع فراوان انرژي با بررسي هاي علمي و مطالعات دانشگاهي مي توان نوع مصرف سوخت در کشور را براي سالهاي آينده تغيير داد و به طرف انرژي هاي پاک رفت.
دکتر علي اکبر ولايتي با اشاره به آلودگي هوا و محيط زيست که عامل بسياري از بيماريها به صورت مستقيم و غيرمستقيم است، افزود: توليد و تامين انرژي هاي نو و تجديدپذير خورشيدي و برقي يکي از راههاي اصلي مبارزه با آلودگي هوا و محيط زيست است که با همکاري و تعامل بخش هاي مختلف تصميم گير در اين زمينه رسيدن به برنامه هاي استفاده از انرژي هاي پاک قابل دسترس خواهد بود.
وي گفت: هدف اصلي اين نشست بررسي راههاي تدوين سند ملي راهبردي توليد و مصرف انرژي است که در دستور کار مرکز قرار دارد و پس از تهيه پيش نويس اين سند و تاييد آن براي اجرايي شدن اين سند اقدام خواهد شد.
ولايتي افزود: يکي از راهکارهاي اصلي کاهش آلودگي هوا و محيط زيست حرکت به سوي توليد خودروهاي برقي و خورشيدي است که هم اکنون در بسياري از کشورها اين مهم انجام مي شود و کشور ما نيز با مطالعات علمي بايد به اين سمت حرکت کند.

تاریخ انتشار : 1392/12/7

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:, توسط |
مکزیکوسیتی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می‌شود. سال۱۹۹۲ سازمان ملل این شهر را به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرنده‌ها هنگام پرواز می‌میرند و روی زمین می‌افتند.
 
 - پرنده‌هایی که مُرده از آسمان به زمین می‌افتند، شهری که تابوت‌ها در آن تمام شده‌اند، گلفروش‌هایی که دیگر گلی برای عزاداری ندارند و خیابان‌هایی که در آن مردمان ماسک‌زده همدیگر را به خاطر دود نمی‌توانند ببینند و چهره دوستانشان را تشخیص دهند؛ این حرف‌ها و تعریف‌ها مربوط به فیلمی ترسناک و تخیلی نیست.

به گزارش بولتن نیوز، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: همه اینها واقعیتی است که شهرهای بزرگی در جهان به خاطر آلودگی هوا با آن مواجه شده‌اند و روزگاری این جملات هر کدام تیتر روزنامه‌های کشوری در جهان بوده است؛ واقعیت تلخی که بالاخره کشورها را مجبور کرد که فکری به حال آلودگی هوای شهرها بکنند تا برای نجات مردمی که بعد از مدت‌ها سرفه و خس‌خس سینه به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شدند و کم‌کم جانشان را از دست می‌دادند کاری شود. خیلی از کشورهای جهان سال‌ها پیش فهمیدند که باید با مدیریت واحد، کاری برای مقابله با گسترش آلودگی هوا کنند که شهرهایشان جایی برای زندگی باشد نه برای مرگ. مشکل آلودگی هوا مسئله‌ای مختص به منطقه‌ای خاص در جهان نیست؛ همه کشورها به نسبت خودشان با آن دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند. هنوز هم ساکنان شهرهای زیادی در جهان با گرفتاری آلودگی هوایی که باید تنفس کنند مواجه هستند اما شهرهایی هم در جهان وجود دارند که توانسته‌اند اوضاع را بهتر کنند تا از گروه مناطق آلوده و خطرناک برای زندگی خارج شوند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، شاه‌کلید حل بحران آلودگی هواشهردار تبریز با بیان این‌که شهرداری آماده هرگونه همکاری برای حل مشکل آلودگی هوا‌ی تبریز است، گفت: توسعه حمل‌و‌نقل عمومی با تکیه و محوریت حمل‌و‌نقل ریلی که هم پایایی دارد و هم پویایی‌، راهکار اصلی حل آلودگی هوا است که مصمم به آن هستیم و از سیاست‌های اصولی ما است.
 
به گزارش اهراب نیوز، صادق نجفی از آلودگی هوا و بافت‌های فرسوده به عنوان دو چالش بزرگ و اصلی شهر یاد کرد و افزود: امروز ما مصمم هستیم که بر این دو چالش اصلی شهر فائق آییم و این چالش‌ها را تحت کنترل قرار دهیم که بر اساس تجربه دنیا، بررسی‌های علمی و خرد جمعی راهکار حل معضل آلودگی هوا در توسعه حمل و نقل عمومی است که این مهم از سیاست‌های قطعی مدیریت شهری است و طرح جامع نیز مورد توجه قرار گرفته است . 

شهردار تبریز تاکید کرد: حمل و نقل عمومی از مهم‌ترین موضوعات عدالت و حفظ کرامت انسانی است و بر این اساس باید تلاش کنیم در این مدار شتاب و سرعت خود را بیشتر کنیم . 

وی افزود: دوران راهکارهای مقطعی برای کاهش آلودگی هوا به سرآمده و باید از راهکارهای موقت و مسکن‌گونه برای کاهش آلودگی هوا پرهیز کرد؛ چرا که وقتی یک نوع آلودگی وارد جو شود قطعا قابل کنترل نبوده و تنها استفاده از روش‌های کنترل از منبع آلاینده تاثیرگذار خواهد بود‌ . 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه آلودگی هوا برکیفیت زندگی مردم تاثیر گذاشت گفت: پدیده گرد و غبار در ۲۳ استان کشور مردم را در معرض آسیب قرار داده و این امر نیازمند کار اساسی است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،" اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار داشت: محیط زیست یک موضوع فرابخشی است. در واقع موضوعی است که به عنوان یک موضوع اساسی در جامعه مطرح می‌شود؛ موضوعی محیط زیست به عنوان اقتصاد سبز از سال 2008 مطرح شد و به یکی از راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار تبدیل شد. در حقیقت همه کشورها برای رفع چالش‌ها نیازمند رشد اقتصادی و توسعه پایدار هستند و این امر اجتناب‌ناپذیر است. در مقطعی ما تصور می‌کردیم که رشد اقتصادی بدون توسعه پایدار و موضوع محیط زیست امکانپذیر است ولی در دهه اخیر این گونه نبوده که اگر موضوع محیط زیست را مدنظر قرار ندهیم عوارض جانبی آن بیشتر از دستاوردهای اقتصادی برای جهان بوده که هزینه‌ساز است. 


عدم توسعه پایدار در دهه گذشته باعث چالش جدی امروز شد
وی ادامه داد: اقتصاد سبز پاسخی بود برای روبه رو شدن با موضوع اشتغال؛ در کشور ما با تمام مسائل از جمله مسائل اقتصادی که ما کشور در حال توسعه هستیم و چالش‌هایی در بخش اقتصادی وجود دارد نیازمند دنبال کردن رشد اقتصادی در کنار موضوع زیست محیطی هستیم؛ مسئله زیست محیطی جزء اساسی‌ترین موضوعات مطرح بوده و با توجه به اینکه ما کشوری نیمه خشک هستیم با پدیده ای سخت و حساس روبرو ایم. باید مسئله زیست محیطی را مد نظر قرار دهیم. چرا که به دلیل عدم توسعه پایدار در دهه گذشته، امروز با چالش‌های جدی روبرو هستیم.
جهانگیری بیان کرد: در سالهای اخیر بخش قابل توجه زیستگاه گیاهی، جانوری و دریایی در معرض آلودگی و تخریب و در برخی موارد احیا و بازسازی قرار گرفتند. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

علی فتحی آذر مخترع جوان به همراه دوستش وحید رضایی با مراجعه به دفتر خبرگزاری مهر در شهرستان بهارستان استان تهران از اختراع سیستمی که در کاهش آلودگی هوا موثر است، خبر دادند.

علی فتحی آذر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری اخبار آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به خصوص در تهران و حاشیه آن اظهار داشت: برای رفع معضل آلودگی هوا، در کشور هزینه می شود و به همین دلیل به فکر ایجاد و اختراع دستگاهی افتادیم.

اختراع دستگاه AV حاصل دو سال تحقیق و مطالعه است

وی ادامه داد: این معضل به رغم اینکه در اکثر استانهای پر جمعیت افزایش یافته، در پایتخت کشورمان نیز چند برابر شده و تنفس را برای مردم به ویژه کودکان سخت کرده است. فتحی آذر با بیان اینکه این معضل برای تمامی شهروندان به یک دغدغه جدی تبدیل شده است، افزود: طی دو سال کار، مطالعه و تحقیقات شبانه روزی به همراه دوستم، موفق با اختراع دستگاهی شدیم که قادر است بخش اعظمی از آلودگی هوا را دفع کند.

این مخترع جوان در خصوص جزئیات این سیستم اعلام کرد: این دستگاه می تواند با نصب بر روی خودروهای سبک و سنگین آلودگی ناشی از هوا را دفع کند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 3 اسفند 1392برچسب:آلودگی هوا,اختراع,فتحی آذر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح الله امی استاد دانشگاه تربیت مدرس که مشاور وزیر علوم و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است، ضمن اعلام آمادگی خود و همکارانش برای پاسخ به دعوت همکاری رئیس جمهوری در زمینه رفع آلودگی هوا به تشریح طرح پیشنهادی خود پرداخت.

وی گفت: بحث توسعه پایدار در سخنان رئیس جمهوری در گردهمایی اخیر روسای دانشگاهها و پژوهشگاه های کشور به خوبی مطرح شد و دکتر روحانی از دانشگاهیان دربحث حفظ محیط زیست برای نسل آینده دعوت به همکاری کرد.

وی افزود: بیش از 70 درصد آلودگی هوای کلان شهرها با منابع متحرک که همان وسایل نقلیه هستند ارتباط دارد و این طرح در سازمان محیط زیست از سال 82 مصوب شد و جایکا (سازمان همکاری های بین المللی ژاپن) در سال های 75 تا 80 در تهران طرح مطالعاتی به اجرا درآورد و یک طرح جامع برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه کرد.

به گفته امی، ایران همان طرح جایکا را ادامه داد و به لحاظ نوع تحقیقات و پژوهشی که در دوره فوق دکتری با عنوان کاهش آلودگی کلان شهرها داشتم، بخشی از طرح را با همکاری سازمان محیط زیست اجرا کردیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ابتکار: بنزن مهمترین آلودگی هوای تهران است
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: در آلودگی هوای تهران ذرات گوگرد و سرب کاهش داشته است ولی ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و بنزن مهمترین آلودگی هوای تهران است.
 
به گزارش افکارنیوز، به نقل از فارس در جلسه علنی شورای شهر تهران، معصومه ابتکار درباره عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست اظهارداشتچند محموله بزرگ لنت‌های غیراستاندارد که دارای آزبست بودند متوقف شد.

وی ادامه داد: از سال ۸۷ و ۸۸ در شهر تهران بنزن بیشتر از حد استاندارد افزایش یافته و از آن سالها یکی از آلاینده‌ترین مواد در آلودگی هوا بوده است که امروزه با تدابیر ویژه‌ای میزان بنزن در آلودگی هوا کاهش یافته است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با همکاری موسسه استاندارد و محیط زیست نیز میزان آزبست در لنت‌های ترمز غیر استاندارد در شهر تهران حذف شد و اخیراً نیز محموله‌های بزرگی از لنت‌های ترمز غیر استاندارد چینی که دارای آزبست بودند متوقف شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به برنامه پنج ساله در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: باید سیاستهای برنامه پنجم درباره افزایش حمل و نقل عمومی در کلان شهرها هرچه سریعتر اجرایی شود چراکه حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین اصول کاهش آلودگی هوا است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دکتر اصغر محمدی فاضلالان موضوع آلودگی هوا جدی شده است، نگاه می کنیم می بینم 30 سال گذشته چه هشدار هایی داده اند که بعضاً در مورد آن هم، افرادی مورد نکوهش قرار گرفتند اما امروز با صرف هزینه بسیار و از دست دادن فرصت های بی شمار به همان حرف رسیدیم.

زیست بوم/ ندا پورصالح:دکتر اصغر محمدی فاضل رئیس دانشگاه محیط زیست در برنامه تلویزیونی طلوع حاضر شد.

به گزارش زیست بوم در این برنامه موضوعاتی مانند سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، آموزش های زیست محیطی، اسلام و محیط زیست و شکار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جانمایه نمایشگاه بین المللی محیط زیست، توسعه فرهنگ محیط زیستی است

رییس دانشگاه محیط زیست در برنامه تلویزیونی طلوع در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد رویکرد و اساس نمایشگاه بین المللی گفت: موضوع محیط زیست جز مباحث بین بخشی است که عناصر و گروه های مختلف و بخش های مختلفی از تولید، صنعت، خدمات و کشاورزی در آن دخالت دارند. به همین دلیل برگزاری اقداماتی همچون نمایشگاه بین المللی محیط زیست می تواند باعث افزایش توجه عمومی به مقوله محیط زیست شود.

دکتر فاضل در مورد اهداف نمایشگاه بیان داشت : هدف نمایشگاه طبیعتاً در جهت توسعه فرهنگ محیط زیستی است و بدون شک فراگیر شدن توسعه فرهنگ زیست محیطی در همه اقشار از تصمیم گیران کشور تا صاحبان صنایع و مردم جانمایه این نمایشگاه است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 

به گزارش مرکزی دیلی ، محمد رادپور وکیل دادگستری و دانشجوی دکتری حقوق در وبلاگ خود درباره یکی از راهکارهای موثر برای کاهش آلودگی هوای اراک نوشت :

به دلیل پرونده ای که در شازند داشتم و مجبور به حضور در دادگستری این شهرستان بودم، در مسیر راه  مشاهده  گازهای منتشره از دودکشهای نیروگاه شازند  که به نظر بنده فاجعه بود! مرا بر آن داشته تا با استناد به آیه شریفه ” لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم” (سوره مبارکه نساء-آیه ۱۴۸) و با این معنی که”خدا دوست نمی‏دارد که کسی با گفتار زشت به عیب خلق صدا بلند کند مگر آنکه ظلمی به او رسیده باشد” و همچنین با نظر به اصل ۸ قانون اساسی که اشعار می دارد:”در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرایط و حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. “والمؤمنون‏ و لمؤمنات‏ بعضهم‏ اولیاء بعض‏ یأمرون‏ بالمعروف‏ و ینهون‏ عن‏ المنکر”. به نوبه خود از مسوولین محترم شهر،استان و کشور تقاضا داشته باشم تا مقوله جلوگیری از آلودگی محیط زیست را به طور بسیار جدی تر در دستور کار خود قرار دهند و به خواسته های بحق همشهریان عزیز پاسخ مثبت و عاجل داده  و با اتخاذ تصمیمات شایسته و به دور از هرگونه توجیهات غیر قانونی و به قید فوریت نسبت به خارج کردن صنایع آلاینده از چرخه تولید تا رفع موانع اقدام فرمایند.

 در ضمن همان طور که شهروندان از مسوولین خود انتظاراتی دارند، لکن خود نیز می بایست در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و زندگی در محیطی سالم قدم های مثبتی بردارند که در این راستا پیشنهاد میشود به صورت خودجوش همشهریان عزیز و حداقل برای شروع، روزهای سه شنبه هر هفته صرفا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و یا با استفاده از دوچرخه و یا پیاده نسبت به انجام امور روزانه خود اقدام نمایند، که این مهم نه تنها باعث حفاظت از محیط زیست است، بلکه منافع اقتصادی شخصی و اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت.

تاریخ : ۸ دی ۱۳۹۲

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:, توسط |
تابناک - به گزارش فارس حسن ابوالقاسمی به مناسبت برگزاری هشتمین همایش خون و سرطان با خبرنگار فارس و ایرنا گفت و گو کرد. در بخشی از این مصاحبه که متن کامل آن را تابناک منتشر کرده است، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان گفت: در میان سرطان‌های کودکان، شایع‌ترین سرطان خون است که در هشتمین همایش خون و سرطان که با مشارکت دانشگاه دامپزشکی بندر‌عباس برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد. همچنین اختلالات انعقادی، انتقال خون، بیماری‌های ذخیره‌ای که به واسطه ازدواج‌های فامیلی در ایران بالا است، سبک زندگی و بسیاری از مسائل مربوط به سرطان‌های کودکان در این همایش بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس میزان ابتلای کودکان ایرانی به سرطان را طبق آمار وزارت بهداشت 23 در 100 هزار عنوان کرد و گفت: متاسفانه سیستم ثبت سرطان در حوزه کودکان تکمیل نشده و تمام موارد ثبت بر اساس پاتولوژی بوده است و گاهی ممکن است متخصصان خون درمان را خودشان آغاز کنند و موارد را به پاتولوژی برای سبک ارجاع ندهند. وی گفت: با این وجود این آمار نیز در کشور با توجه به آمار جهانی که حدود 14 در 100 هزار است آمار بالایی است. وی افزود: حدود 3 هزار بیمار سرطانی که نیازمند درمان هستند اکنون تحت معالجه قرار دارند و بهبودی آنها به بیش از 85 درصد رسیده است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد وجود کابل‌های فشار قوی و افزایش موارد سرطان خون در کودکان گفت: وجود کابل‌های فشار قوی برق در کنار محل سکونت و اینکه باعث سرطان می شود همیشه محل بحث بوده و مطالعاتی وجود دارد که سرطان زایی آن را اثبات می‌کند و مواردی هم وجود دارد که عکس آن را نشان می‌دهد بنابراین هنوز نتیجه قطعی از اینکه کابل‌های فشار قوی برق باعث سرطان شود وجود ندارد اما از متهمان اصلی ابتلای کودکان به سرطان است.

ابوالقاسمی در مورد عوامل سرطان‌زا در کودکان ادامه داد: سرطان‌ها در بزرگسالان 40 درصد قابل پیشگیری است که می‌توانند با محافظت در برابر اشعه خورشید، عدم مصرف سیگار، ورزش مناسب و اصلاح سبک زندگی و جلوگیری از چاقی آن را کنترل کنند. اما در کودکان سرطان فقط 5 تا 20 درصد قابل پیشگیری است و در بزرگسالی هم باید این نکته را در نظر گرفت که سرطان‌ها از کودکی آغاز می‌شود. در واقع نطفه سرطان در بزرگسالی از کودکی گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از غذاهای کنسرو‌شده و فست‌فود که سرطان‌زا هستند و یا مصرف سیگار از دوره نوجوانی و غیره از مواردی است که از عادات کودکی شروع می‌شود و می‌توان با پیشگیری از آنها با سرطان مبارزه کرد.

ابوالقاسمی به عوامل محیطی نیز اشاره کرد و گفت: در ابتلای کودکان به سرطان فقط  5 تا 20 درصد، عوامل ژنتیکی دخیل است و سایر عوامل و محیطی بوده است. این عوامل محیطی از اشعه‌ها گرفته تا مواد آلوده آب‌ها، هوا و خاک، حشره‌کش‌ها، استفاده بیش از حد از سموم و کود شیمیایی، وجود بنزن در آلودگی هوا، وجود نیترات در آب، مصرف سیگار و قلیان در محیط‌های عمومی از مواردی است که کودکان را در معرض سرطان قرار می‌دهد. حتی ثابت شده ابتلای کودکان مادران سیگاری به سرطان بیشتر است بنابراین هسته ابتدایی سرطان تغییر و جهش ژنتیکی است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دوره های آموزشی محیط زیست ویژه مدیران کشور به مدت 12 ساعت توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست متناسب با سطوح دانش مدیران از سال 93 اجرا خواهد شد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد درویش درباره برگزاری دوره های مدیریت محیط زیست ویژه مدیران کشور اظهار داشت: بنا به پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، تفاهم نامه ای تنظیم شده است که در قالب آن دوره آموزشی محیط زیست ویژه مدیران کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس نیاز است در گام نخست یک محتوای آموزش برای سه سطح مدیران ارشد، میانی و پایه تهیه شود تا مطابق آن مرکز آموزش مدیریت دولتی این دوره ها را برگزار کند. در همین راستا کار تهیه کتاب آموزشی و سرفصل های آن آغاز شده است و باید حداکثر تا پایان فروردین ماه سال 93 آماده توزیع شود.

درویش خاطر نشان کرد: این دوره های آموزشی به مدت 12 ساعت توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی متناسب با سطوح دانش مدیران کشور اجرا خواهد شد.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با مهم ارزیابی کردن این دوره های آموزشی برای آگاهی بخشی به مدیران کشور، تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که در حوزه محیط زیست موجب کم توجهی و بی عنایتی می شود، به دلیل ناآگاهی و نبود آموزش های لازم است و به ندرت می بینم کسی بخواهد از روی عناد ملاحظات محیط زیستی را در نظر نگیرد زیرا ملاحظات محیط زیستی با کیفیت زندگی انسانها در ارتباط است و نیاز به آموزش دارد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است و از خردادماه سال 93 در صورت عدم استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.
  کلیه شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق وب سایت air.tehran.ir/airnow به صورت لحظه‌ای از وضعیت کیفی هوای منطقه خود و سایر مناطق مطلع شوند

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف رشیدی در نشست خبری آسیب شناسی وضعیت آلودگی هوای کلانشهر تهران که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: عقب ماندگی در بحث آلودگی هوا به ویژه در مورد خودروها و سوخت بیش از سایر بخش‌هاست و در این زمینه نمی‌توانیم طی یک دوره زمانی کوتاه وضعیت آب و هوا را به شرایط مطلوب برسانیم.

وی افزود: کنترل و کاهش آلودگی هوا از جمله برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و در این زمینه تمام سیاستهایمان را به تعامل با دستگاه‌ها و مباحث کارشناسی،‌ علمی و اجرایی متمرکز کرده‌ایم.

رشیدی با اعلام اینکه سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است گفت: از خردادماه سال آینده در صورت عدم استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.

سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر وزارت نفت نمی‌تواند سوخت استاندارد را به کشور وارد کند می‌توانیم در زمینه واردات سوخت در بحث بنزینی و دیزلی ورود کنیم تصریح کرد: اگر پول بابت واردات بنزین و سایر سوخت‌ها پرداخت نکنیم باید اعتباراتمان را به داروهای سرطانی اختصاص دهیم و این در حالی است که موضوع اول قابل بهبود بوده اما بهبود موضوع دوم امکانپذیر نیست. وی در مورد



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی* - برای دستیابی به هوای پاک راههای گوناگونی وجود دارد. پیشتر 40 مورد از کارهایی را که  یک شهروند برای پیشگیری از آلودگی هوا و کاهش عوارض هوای آلوده می تواند انجام دهد، در قالب یادداشتی با عنوان "بایدها و نبایدهای زنده ماندن در هوای آلوده" در تاریخ 12 دیماه 92 در وبلاگ اکسیژن نوشتم. اما افراد و صاحبان حرف، مشاغل و مهارتهای مختلف مانند مدیران، پزشکان، هنرمندان، روحانیون، نویسندگان، حقوقدانان، پلیس و .... در راستای وظایف، اختیارات، استعدادها وتواناییهای خود برای تامین این هدف الهی، انسانی و ملی به صورت ویژه چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

درمجموعه ای از نوشتارها با عنوان " من یک ..... هستم. برای رسیدن به هوای پاک چکار کنم؟" پیشنهادهایی اجرایی برای فعال سازی مشاغل و تخصصهای مختلف برای دستیابی به هوای پاک تقدیم خوانندگان ارجمند اکسیژن خواهم نمود تا با حسن نظر واهتمام همه ما به عمل درآیند و تندرستی، آرامش ونشاط به بار آرند واکنون قدم نخست:

 من یک مدیر هستم. برای دستیابی به هوای پاک چکارکنم؟

1- بدانید که جایگاه مدیر یک سازمان، دستگاه یا کارگاه بزرگ یا کوچک، دولتی یا خصوصی جایگاه مهمی است. چرا که مدیر الگوی مجموعه تحت سرپرستی اش می باشد و رفتارهایش رسمی وهنجار تلقی می شود و به علاوه امکاناتی دارد که در اختیار بسیاری از مردم نیست.

2- در سیاستگذاریهای مجموعه تحت مدیریت خود و برنامه های پیش رو، همیشه حفاظت از محیط زیست و هوای پاک را مد نظر داشته باشید و فعالیتهای تولیدی، اجرایی، خدماتی و سازمانی را به گونه ای تنظیم کنید که نه تنها منجر به آلوده شدن هوا نشود بلکه حتی الامکان آلودگی هوا را کاهش دهد.

3- خدمات دستگاه تحت امر خود را در سطح کشور و در سطح شهر توزیع کنید به گونه ای که مشتریان و دریافت کنندگان محصولات و خدمات شما در کوتاه ترین فاصله فیزیکی بتوانند به خدمات مذکور دسترسی یابند. زیرا حجم قابل توجهی از موارد حمل و نقل و استفاده از وسایل نقلیه موتوری و درنتیجه تولید آلودگی هوا ناشی از نیاز مردم برای دریافت خدماتی است که درمکانهایی دور ازمحل سکونت ایشان عرضه می شوند.

4- خدمات غیر حضوری را در فعالیت مجموعه خود لحاظ کنید. ارائه خدمات پستی، تلفنی، پیامکی، نمابری(فکسی) واینترنتی در کاهش تردد مردم، حجم ترافیک  و آلودگی هوا موثر است. به کارکنان خود بیاموزید که به تماسهای تلفنی و رایانامه ای (ایمیلی) با دقت و حوصله پاسخ دهند و مشتریان را وادار به مراجعه حضوری نکنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 
 
 
 
 
 
اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلودگی هوای کلانشهر اراک در روز جاری به سه برابر حد مجاز رسید.

امیر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: غلظت آلاینده های موجود در هوای شهر اراک در روز جاری 256 میکروگرم بر متر مکعب بوده که بیش از 3 برابر حد مجاز رسیده است و در شرایط هشدار قرار دارد. وی بیان داشت: طی 24 ساعت گذشته نیز میزان غلظت ریزگردهای موجود در هوای شهر اراک با قطر کمتر از 10 میکرون، 218 میکرو گرم بوده است؛ در صورتی که حد مجاز آن ۹۰ میكروگرم بر متر مكعب است.

انصاری علت آلودگی هوا را پخش شدن مخلوط ماسه و نمک در سطح معابر و حاکمیت پدیده وارونگی هوا دانست و گفت: این وضعیت تا امشب ادامه دارد. وی شستشوی کامل خیابانها و معابر اراک از گل و لای و ماسه و نمک برای مهار پدیده گرد و غبار را امری ضروری دانست. گفتنی است از ابتدای سالجاری تاکنون شهر اراک، 102 روز ناسالم را به همراه داشته است.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۱/۷
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, توسط |

ایلنا: دبیر جشنواره «آسمون شهرمون» از برگزاری آیین پایانی این جشنواره در هفدهم بهمن ماه خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ سید جمال هادیان زواره مدیر روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران و دبیر جشنواره "آسمون شهرمون" از پایان زمان ارسال آثار به این جشنواره خبر داد و افزود: روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران با هدف رساندن پیام آثار و عواقب آلودگی هوای پایتخت از نگاه کودکان در قالب نقاشی و انشاء به مسئولین و متولیان ساماندهی هوای شهر  اقدام به برگزاری این جشنواره کرد.

وی ایجاد ارتباط نزدیکتر مردم، به ویژه کودکان و نوجوانان با نمایندگان خود در پارلمان شهری را از رویکردهای دیگر این جشنواره دانست و گفت: مهمترین هدف این جشنواره معضل آلودگی هوای شهر تهران و گردآوری پیشنهادها و مطالبات کودکان و نوجوانان برای کمک به حل این معضل توسط مدیریت شهری است.

هادیان خاطر نشان کرد: همچنین ایجاد فضای کمک به پاکیزگی هوا و ترویج فرهنگ حفاظت از آسمان شهر تهران با همکاری شهروندان، نهادهای اجتماعی، موسسات فرهنگی هنری و رسانه ها از دیگر پیام های این جشنواره بود.

وی با اشاره به ارسال بیش از 3500 اثر در قالب نقاشی و انشاء به دبیر خانه جشنواره گفت: این جشنواره برای گروه سنی 7 تا 14 سال در مقطع‌های تحصیلی دبستان و راهنمایی طراحی شده بود که مدت زمان ارسال آثار به دبیر خانه این جشنواره روبه پایان است و از سه شنبه هشتم بهمن ماه کار بررسی آثار توسط هیات داوران آغاز خواهد شد.

دبیر جشنواره "آسمون شهرمون" همچنین خاطر نشان کرد: آیین پایانی جشنواره نیز هفدهم بهمن ماه به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواهد بود که در این برنامه به 70 نفر از برگزیدگان در هر رشته لوح تقدیر و جایزه ویژه اهدا می‌شود.

1392-11-05,

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
شصت و سه تشکل مردمی فعال در حوزه محیط زیست کشور، مخالفت خود را با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، این تشکل‌ها در بیانیه خود با اشاره به مشکلات عدیده محیط زیستی در کشور، خصوصا مشکلات دریاچه ارومیه و بحران آب، نوشته‌اند: «در این شرایط بحرانی محیط زیست کشور، ما متخصصان، کارشناسان، مشاوران، فعالان و تشکل های مردم نهاد محیط زیست، آب و منابع طبیعی ازنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می نماییم که با تعیین اولویت برای مشکلات اصلی مردم شامل آب و هوا، به یافتن راهکارهای قانونی برای حل این مشکلات کمک کنند.»

در این بیانیه، خبر ارائه طرح انحلال سازمان حفاظت محیط زیست و ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی «در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حل بحران های محیط زیست، نیازمند تقویت سازمانی، دریافت پشتوانه های قانونی محکم و تخصیص بودجه های متناسب از سوی مجلس است» خبری بهت‌آور خوانده شده و آمده است: «این طرح،  سازمان حفاظت محیط زیست را که رییس آن معاون ریاست جمهوری است به زیر مجموعه ای از یکی از معاونت های وزارت کشاورزی تبدیل کرده و به تضعیف کامل آن می انجامد.»

امضا کنندگان این بیانیه، طرح ارائه شده از سوی نمایندگان را «در جهت خلاف نیازها و الزامات جامعه و مردم» دانسته‌اند که باعث «هدر رفت انرژی، منابع مالی و زمان مجلس و قوه مجریه کشور و نیز ایجاد ابهام در چرایی مطرح شدن آن، در میان مردم» است. سازمان‌های مردمی امضا کنندگان این بیانیه از نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا محیط زیست کشور را «بیش از این مورد بی مهری و بی توجهی قرار ندهند» و «در جهت تقویت و انسجام هر چه بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست گام بردارند.»

امضاکنندگان این بیانیه در پایان آورده‌اند: «مسلما نمایندگان مخالف و یا موافق این طرح در حافظه مردم و تاریخ کشور ثبت خواهند شد. متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن برای سبزپرس ارسال شده‌است، به شرح زیر است:

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
ایرنا - احمد پورنجاتی در گفت وگو با فرارو گفت: «موضوع آلودگی هوا همچون بسیاری از چالش های برآمده از شرایط زندگی ماشینی و مدرن یک مسئله مزمن است. به این معنا که نه می شود و نه مفید است که به صورت صرفا ضربتی با آن برخورد کرد.»

وی ادامه داد: «ولی به هر حال در هر زمانی قاعدتا در درجه اول دولت ها و سپس خود جامعه باید نسبت به اینگونه موضوعات واکنش مناسب و کارهای متناسب با ابعاد قضیه را مورد توجه قرار دهد.»
«متاسفانه مانند بسیاری از موضوعات از این دست همچون زلزله، ایمن نبودن ساخت و سازها و مشکلات بسیار گسترده ای که فراروی شرایط اکولوژیک کشور ما است (بحران های مربوط به نابودی اقلیم طبیعی ایران) به موضوع آلودگی هوا نیز متاسفانه از گذشته تاکنون آن طور که باید و شاید و به صورت برنامه ای راهبردی پرداخته نشده است.»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران - رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در یک صفحه فیسبوک به سوالات مخاطبان به صورت آنلاین پاسخ داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، معصومه ابتکار در این پرسش و پاسخ گفت: در جلسه دولت از همه دستگاه‌ها خواسته شد تا نظام مدیریت سبز، اجرایی شود. چند سال است که قاچاق ماهیان خاویاری بسیار لطمه‌ زده، وضعیت هوای عسلویه اصلا مناسب نیست، اولین کار دولت تدبیر و امید، راه‌اندازی ساز و کارهای محیط زیست بود که در 8 سال گذشته تعطیل شده بود، وزارت نفت تا پایان سال وعده توزیع 50 درصد بنزین یورو 4 در تهران داده است، در بودجه 93 خواسته‌ایم که وزارت نیرو از مازوت به هیچ عنوان استفاده نکند، وزارت ارتباطات کمیته‌ای برای موضوع پارازیت‌ها تشکیل داده است، مساله نگران‌کننده در خصوص پارازیت‌ها اظهار بی‌اطلاعی دستگاه‌های نظارتی است، رسانه‌ها در زمینه مساله خروج از تهران به عنوان راهکار فوری مقابله با آلودگی هوا بداخلاقی کردند، پرداختن به موضوع مرگ پلنگ‌ها تا این حد اندکی ژورنالیستی بوده است، ادغام سازمان محیط زیست کار مناسبی نبوده و به نفع محیط زیست نیست اما تابع نظر نمایندگان مجلس هستیم، مهم‌ترین اقدام در خصوص احیای دریاچه ارومیه اصلاح الگوی کشت اطراف دریاچه است، ۴۵ تالاب بحرانی شناسایی شده‌اند و سواحل خزر باید طوری باشند که مردم بتوانند به راحتی استفاده کنند.

وی که مقارن ساعت 16:30 روز پنجشنبه برای ساعاتی به صورت آنلاین به سوالات مخاطبان پاسخ می‌داد در ابتدا با اشاره به اینکه تشکیل این صفحه کار بسیار ارزشمندی است، افزود: باید از همه روش‌ها برای استمرار امید در جامعه استفاده کرد و در برابر مسئولیت‌ها و وعده‌های داده شده به مردم پاسخگو بود.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 بهمن 1392برچسب:پارازیت - وزارت ارتباطات - کمیته - ابتکار - فیسبوک , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شهربانو امانی درگفت وگو با شفقنا: حامیان محیط زیست باید به تعداد مردم ایران باشند/ مراجع تقلید توجه به محیط زیست را توصیه کنند

 شفقنا - زاگرس بهشتی- شهربانو امانی، مشاور امور زنان و خانواده رییس سازمان محیط زیست ایران است و بر ضرورت آموزش در حوزه محیط زیست تاکید دارد. خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با شهربانو امانی درباره نقش و عملکرد زنان در حفظ محیط زیست و پتانسیل تشکل های غیردولتی و مهم تر از آن تشکل های غیررسمی مذهبی به ویژه هیات های مذهبی زنانه در جهت دهی به حفظ محیط زیست و اقدامات آموزشی به گفت و گو پرداخته است.

 *شما مشاور امور زنان و خانواده رییس سازمان محیط زیست هستید، اساسا چه ارتباطی بین خانواده، زنان و محیط زیست است و شما چه برنامه ای دارید؟

امانی: من از خانم دکتر ابتکار به عنوان یک سرمایه جهانی و سرمایه ملی تشکر می کنم. ایشان در جای واقعی خود قرار گرفتند و امیدوارم بتوانم در کنار خانم دکتر ابتکار به عنوان قهرمان زمین در سرسبز کردن ایران عزیز و به تبع آن جهان تاثیر مثبتی بگذارم. من در گذشته خیلی به صورت بخشی کار نکردم ولی باید توجه داشت، اساس هر جامعه و رکن هر جامعه، خانواده است و رکن خانواده زن و مادر است. از خیل عظیم نیروی کشور به عنوان نیم پیکر موثر جامعه، خانم ها در فرهنگسازی حفظ محیط زیست اثرگذارند و در هر زمان که وارد موضوعی شدند یعنی وقتی آموزش های لازم را دیدند و نقش خود را باور کردند، تاثیرگذاری مثبت و پایداری بر جامعه گذاشتند. اگر از این زاویه نگاه کنیم خانم ها در حفظ محیط زیست می توانند در آموزش کودکان و حتی همسران خود تاثیر داشته باشند، به شرطی که ما سرمایه گذاری مادی و معنوی کنیم و آموزش دهیم؛ البته همه می دانیم ظاهر محیط زیست یعنی چه.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
بوشهر - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان بوشهر گفت: در آیات قرآن نیز به حفاظت از محیط زیست توجه خاصی شده است و حفاظت از محیط زیست حفاظت از آیات الهی است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر چهارشنبه در اختتامیه جشنواره رضوی محیط زیست ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: محیط بانی و محیط زیست یکی از عوامل ضروری حیات انسانی است. محیط زیست منظومه به هم پیوسته است که خداوند که خود آفریننده آن است، فرشتگانش را محیط بانان اولیه حیات انسان قرار داده است.

وی افزود: محیط بانی کاری آسمانی و ماموریتی الهی است و خداوند محیط زیست را برهانی برای وجود خود قرار داد و در قرآن کریم نیز آیه هایی در این خصوص وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در بوشهر عنوان کرد: در عرصه فضای علمی از دیرباز پژوهش و تحقیقات محیط زیست دارای نقش مهم برای تولید علم بوده است و در عرصه شیمی، زمین شناسی، دانش هوا فضا شاهد پیشرفت هایی هستیم.

آیت الله صفایی عنوان کرد: هم اینک در بسیاری از موارد می بینیم که ضررهای بسیاری به محیط زیست وارد شده است و بعضا موجب انقراض برخی از موجودات می شود و حیات را دچار بحران کرده است. این عوامل  به خاطر عدم دانش و مراقبت‌های محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ترکیبات شیمیایی و رها کردنش در طبیعت یکی از عوامل تخریب محیط زیست و انقراض گونه های مختلف جانوران می‌شود گفت: هر چند در گسترش منابع آلاینده و آزاد شدن پسماند های مخرب تهدیداتی ویژه وجود دارد اما صید بی رویه در حوزه دریا و چه در حوزه خاک و عدم توجه به حراست و حفاظت از موجودات تهدید دیگری است که با برنامه ریزی های دقیق استانی زیست بوم سالم و زیبا طراحی خواهد شد.

امام جمعه بوشهر خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم زندگی سالم داشته باشیم باید محیط زیست خوبی دارا باشیم، استان بوشهر استانی است که در جغرافیای خود هم دارای ترکیبات ویژه خاکی است اما با وجود منابعی مثل گاز و نفت باید برای ضربه نزدن این دو عصر به محیط زیست برنامه ویژه ای را تدوین کرد.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۶/۲۰

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

یک عضو شورای شهر تهران گفت: برای كاهش آلودگی هوا باید ظرف 3 تا 5 سال، شبكه مترو را كه شامل 8 خط ریلی و 4 خط تراموا است، اجرایی كنیم.

به گزارش گروه سبک زندگی خبرگزاری دانا (داناخبر) و به نقل از روزنامه ایران، هوای تهران این روزها آنقدر خاكستری است كه حتی بارش برف و باران روزهای اخیر نیز نتوانسته رنگ و روی تیره این شهر را بشوید.

مشكل بغرنجی كه انتقال پایتخت سیاسی از تهران را به عنوان یكی از گزینه‌های رهایی، پیش روی مسوولان قرار داده و موجب شده است موضعگیری‌های بسیاری در این باره مطرح شود؛ طرحی رویایی كه به زعم مسعود سلطانی فر، عضو شورای شهر تهران انجام شدنی نیست.

براوردهای غیررسمی مسوولان وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در گام نخست برای انتقال و جابه جایی پایتخت سیاسی از تهران نیاز به بودجه‌ای معادل 80 تا 100 میلیارد دلار خواهد بود. رقمی كه در حال حاضر نتیجه براورد غیر رسمی كارشناسان است و از واقعیت فاصله دارد.

سلطانی‌فر، تعویق در اجرای طرح جامع مترو و ترافیك را دو عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت دانست و افزود: اگر تنها بین 10 تا 15میلیارد دلار از هزینه سرسام‌آور جابه جایی پایتخت به توسعه شبكه ریلی و حمل‌ونقل عمومی تهران اختصاص داده شود، دو مشكل بزرگ تهران یعنی آلودگی هوا و ترافیك از بین خواهد رفت. این عضو 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:مترو,آلودگی هوا,خمل و نقل,ترافیک,تهران, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
کرج - خبرگزاری مهر: امام جمعه فردیس با اشاره به مشکلات مردم شهرستان گفت: مبحث آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند و توسعه فضای سبز می توانند در کاهش آلودگی هوا کارساز باشد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، نشستی با حضور امام جمعه فردیس و نمایندگان کرج، اشتهارد و فردیس و همچنین مسئولان شهری شامگاه جمعه در دفتر امام جمعه فردیس برگزار شد، در این نشست پیگیری طرح ها و پروژه های عمرانی مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام علی اکبر ایمانی در این نشست اظهار داشت: یکی از مهمترین نیازهای مردم شهرستان فردیس که آرامش را به دنبال دارد، اتصال بزرگراه شهید همت به فردیس است که باید توسط شهرداری و شورای شهر به جد پیگیری شود.

وی در ادامه نشست با اشاره به آلودگی هوا گفت: توسعه فضای سبز می تواند در این زمینه راهگشا باشد و همچنین با اجرای طرح گاز سوز کردن نیروگاه منتظر قائم می توان از آلودگی هوا به طور چشمگیری جلوگیری کرد.

امام جمعه فردیس در پایان تاکید کرد: با جمع آوری آب های سطحی و همچنین ساماندهی وضعیت فاضلاب شهر می توان از این پس شاهد تحولاتی مطلوب در زمینه خدمات رسانی شهری به مردم شهرستان شد.

گفتنی است، عزیز اکبریان، محمد جواد کلیوند دو نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، محمود دادگوˈ رییس شورای اسلامی شهر کرج، علی ترکاشوندˈ شهردار کرج،ˈ مهدی مهرورˈ فرماندار فردیس، علی اصغر کمالی زاده معاون فنی و عمرانی، و دیگران مسئولان در این نشست مشکلات شهرستان نوپای فردیس را بررسی کردند. همچنین تکمیل پروژه تقاطع شهدای ارتش، امور عمرانی شهرستان، بحث ترافیک و توسعه فضای سبز در این نشست مورد ارزیابی قرار گرفت.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۱/۵
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

شبکه ایران به نقل از روزنامه شهروند - نشست انجمن حمایت از حقوق کودکان که دوشنبه گذشته برگزار شد، جایی بود برای بیان نظرات کسانی که این روز‌ها هر یک به نوعی، گوشه کار فعالیت مدنی برای کم کردن آلودگی هوا و رعایت حق هوای پاک برای کودکان را گرفته‌اند. محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، منیژه حکمت تهیه‌کننده و کارگردان سینما، حسن عشایری نوروسایکولوژیست و استاد دانشگاه، سعید دهقان، وکیل دادگستری و مدیرگروه حقوقی وکیل‌الرعایا و سمانه طاهری، فعال محیط‌زیست و عضو نهاد مدنی کودکان آبی شهر سربی کسانی بودند که عصر دوشنبه به جلسه این ماه انجمن حمایت از حقوق کودکان آمده بودند تا راهکار‌هایشان را برای کم کردن آلودگی هوا برای بهتر نفس کشیدن کودکان بیان کنند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 9 بهمن 1392برچسب:, توسط مریم قلیزاده |

کشاورز نیوز - سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست شب گذشته میزبان هنرمندان، تشکل‌های زیست محیطی، نماینده سه وزارت خانه نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و جامعه دانشگاهی برای امضای میثاق جامعه مدنی با مسئولان برای داشتن آسمان آبی بود.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، نورالدین زرین کلک – انیمیشن ساز، موسی غنی نژاد، رحمانیان – مدیر مسئول روزنامه شرق، مه لقا ملاح – مادر محیط زیست ایران، کامبیز نوروزی – حقوقدان، میرزا خانی – اقتصاددان، مریم طوسی – قهرمان دوی ایران، صادق زیباکلام، رویا تیموریان، عبدالرضا درویش، فرهاد توحیدی – رئیس خانه سینما و منیژه حکمت در این مراسم به سخنرانی پرداختند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

گفت وگوی شفقنا با منیژه حکمت درباره سینمای دینی و دین در سینمای کشورهای مسلمان؛ خودِ

عکس : شفقنا

ایلنا: شنبه ۵ بهمن در طی همایشی، میثاق نامه‌ای میان سازمان های مردم نهاد و سازمان حفاظت محیط زیست، با حضور هنرمندان و سیاستمداران، برای بهبود وضعیت زیست محیطی کشور نوشته می‌شود. چندی پیش جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، در نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اهدای یارانه‌های خود به این سازمان خواستار بهبود وضعیت زیست محیطی کشور و جلب مشارکت مردم در این زمینه شدند.

"منیژه حکمت"، کارگردان و تهیه کننده سینما و یکی از امضا کنندگان این نامه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.